Coaching

Heb je het gevoel dat je vastloopt, privé of op het werk, of wil je graag iets veranderen in je leven? Lukt het je niet om zelf tot een oplossing of verandering te komen? Dan is het ACT-coachingsprogramma iets voor jou. 

Het ACT-coachingsprogramma

Herken je dit?
Negatieve gedachten en gevoelens over jezelf en/of anderen beheersen je leven. Je wil deze wel loslaten, positief denken en mild zijn voor jezelf maar dat lukt niet waardoor je dit weer ervaart als falen.
Je zou graag wat veranderen in je leven en voor jou waardevolle doelen nastreven maar het lukt niet om hier stappen in te zetten.
Je voelt je niet oké en je kunt er niet de vinger opleggen waar dit vandaan komt.

ACT herkent dit ook
ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. ACT gaat er van uit dat gedachten en gevoelens komen en gaan en dat je hier nauwelijks invloed op hebt. In ACT leer je anders om te gaan met het vruchteloze gevecht tegen vervelende gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen zodat je een (meer) bewust en op waarden gericht leven kan leiden.

Zes fases
Tijdens het programma werken we in zes fases die elkaar nauw beïnvloeden:

  • Aanvaarden van vervelende gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen die je niet kunt veranderen.
  • Anders omgaan met vervelende en niet helpende gedachten.
  • Meer in het hier en nu leven.
  • “Jezelf” en je leven in een ruimer perspectief zien.
  • Ontdekken wat echt belangrijk en waardevol voor je is.
  • Handelen in de richting van je waardevolle doelen.

ACT staat voor “kom in actie”
In ACT ga je op een speelse, vrolijke manier aan de slag. ACT is gericht op het doen, omdat het denken ons in de weg kan staan. ACT werkt met veel praktische oefeningen, metaforen en humor. Hiermee ga je zowel tijdens de sessies als thuis of bijvoorbeeld op het werk aan de slag. Hoe meer je oefent en je de vaardigheden eigen maakt, hoe makkelijker je ook de volgende stap kunt zetten, namelijk in actie komen om op grond van je waarden je doelen te bereiken.

Voor wie
Als ACT-coach kan ik je helpen wanneer je:

  • Minder aan de haal wilt gaan met je gedachten.
  • Op een andere manier wilt leren omgaan met je mentale en/of fysieke problemen.
  • Gericht wilt zijn op wat echt belangrijk voor je is.
  • Last hebt van stress, psychische en/of lichamelijke klachten, zoals angsten (sociale angst, piekeren, faalangst), vermoeidheid, weinig zelfvertrouwen.
  • Je dromen waar wilt maken.
  • Meer energie wilt ervaren.

Wat kun je verwachten

  • 8 sessies van 1 à 1,5 uur 1-op-1 begeleiding. Je doorloopt het programma waarbij de 6 zuilen van ACT aan bod komen, toegespitst op jouw situatie. Tijdens de sessies            krijg je informatie, bespreken we jouw ontwikkeling en wordt er veel praktisch geoefend. De afspraken vinden meestal 1 keer per 2 weken plaats.
  • Indien gewenst worden naast ACT ook andere methodieken ingezet, zoals NLP en systemisch werken.
  • Je krijgt informatie en oefeningen mee voor thuis.
  • Je krijgt een map waarin je de informatie en oefeningen kunt bewaren. Zo kun je ook na de afronding blijven oefenen.
  • De Flexibiliteits Index test (FIT) vul je bij aanvang en aan het eind van het programma in. Hiermee wordt in kaart gebracht hoe flexibel je in het leven staat.
  • Het volgen van dit programma kost € 525,-.

ACT en Autisme
ACT-begeleiding kan zeer helpend zijn voor mensen met autisme. ACT blijkt een wijze van werken die inspeelt op de krachten en rekening houdt met de kwetsbaarheden van personen met autisme Zo helpt ACT je:

  • flexibeler om te gaan met de regels die jij en je omgeving je stelt.
  • dichterbij te komen bij wat je echt belangrijk vindt in het leven.
  • leven met de diagnose en deze te verdragen, in plaats van je daar tegen te verzetten.

De ervaring leert dat voor mensen met autisme een langduriger begeleidingstraject nodig is om veranderingen in gang te zetten.

Interesse?
Neem contact met me op voor meer informatie en een gratis intakegesprek.

Reacties van cliënten

Coen: ‘ACT heeft mij veel gebracht. Ik zocht hulp om te kunnen relativeren en hoe ik als persoon situaties kan gaan accepteren ipv vermijden. ACT heeft me de benodigde handvatten toegereikt om dit gericht aan te gaan pakken.
Het was fijn ACT te doorlopen met een coach die in hetzelfde schuitje heeft gezeten, en die haar persoonlijke ervaring met ACT kon delen. Mij heeft dat persoonlijk veel geholpen. Ik zou daarom zeker ACT maar ook mijn coach Astrid aan anderen willen aanbevelen’

Kim (31):”Eigenlijk kan ik in woorden niet beschrijven wat ACT en ook Astrid teweeg hebben gebracht en nog steeds teweeg brengen. Ik had geen zin in een zwaar proces om mij volledig bloot te moeten geven maar wilde één ding specifiek aangepakt en onderzocht hebben. Met een bepaalde argwanendheid ging ik het proces aan. Astrid wist al snel mijn vertrouwen te winnen door dat al deze twijfels uitgesproken mochten worden en hier niet oordelend in te staan maar juist accepterend. Dit gaf mij de ruimte om de verdieping in te gaan, wat ben ik hier blij mee. 
Zij heeft door haar begeleiding en haar gestelde vertrouwen in mij teweeg gebracht dat ik het afgelopen jaar stappen heb durven zetten van mijzelf voelen als een dom meisje naar een sterke vrouw. Ik ben namelijk prima! Dat ik dit durf op te schrijven, te delen en vooral ook zo te voelen laat de kracht zien van Astrid. Haar ervaringen met ACT en NLP wist ze zo te combineren dat dit bereikt is. Het is geen copy-paste project voor haar maar beoordelen wat iemand nodig heeft. Nogmaals dankjewel Astrid!

Rina Bogaers: “Een mental coach… is dat wel iets voor mij? Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet ging ik erin. De gesprekken waren niet altijd makkelijk voor mij, maar wel ontzettend nodig. Ik heb voor mezelf dingen bereikt in korte tijd die ik niet voor mogelijk had gehouden. Een fijne leerzame ervaring. Ik kan het iedereen aanraden. En toevallig is het ook nog eens een schat van een mens!”

Ana van Grinsven: “I never realized how important is to feel good and satisfied with myself as well as to keep a healthy mind and positive attitude in life; because if I’m doing great me and my love ones will also feel great. For me this experience was a good chance to look into myself; take a moment to review my past and see where I was, check where I am in the present and the most important find out where I want to be in the future. I do believe that every person at one point of their life needs to evaluate these aspects. Talk and discuss about personal and important things is not easy at all but with the guidance of a professional person that we can trust and feel at ease it’s possible to do it. Is always nice to get tips and ideas to reach all the important things we want to achieve or improve in our life. Definitely Mental Health Coaching with Astrid was a wonderful and learning experience!”